A continuació anem a fer una proposta didàctica per a la
educació literària enfocada per a xiquetes de 10 a 12 anys (tercer cicle de
primària). La proposta tracta de realitzar un obra de teatre. Una obra de teatre és una forma literària,
constituïda principalment per diàlegs entre personatges amb un cert ordre. La
definició acadèmica fa referència en concret al “text d’una representació
teatral”, opcionalment acompanyat d’acotacions; de manera que els xiquets
estarien treballant el llenguatge i l’expressió corporal, la dramatització i la
comunicació de la literatura. Dins del teatre trobem els principals gèneres
dramàtics: comèdia, melodrama, farsa i tragèdia.
El gènere que es a treballaria a la activitat possibilita
reforçar coneixements literaris, expressions i desenvolupar millor la
creativitat junt a la imaginació. Per als alumnes, les activitats que es van a
proposar, s’enfocaran en forma de repte perquè siguin conscients del què poden
arribar a aconseguir, els possibilitarà aportar noves idees, ajudar a la resta
dels companys i mostrar les seues opinions i inquietuds.
L’activitat consistirà en arribar a representar l’obra
adaptada de Tirant lo Blanc per part dels alumnes de cinquè i sisè de primària.
L’adaptació de cinquè serà més fàcil de representar que la del curs següent.
Per a assajar la representació es necessitaran sis classes en les quals es
realitzaran tres activitats per classe. Les activitats tindran els mateixos
criteris base per a tots els cursos augmentant la seva dificultat als més majors.
Un altra possibilitat, seria que entre les classes
participants e la representació realitzaren una assemblea per a decidir quin
llibre voldrien representar (sense necessitat de que fora un dels clàssics).
La primera activitat estaria basada en el repartiment dels
personatges, escenes i responsabilitats
(també alguns alumnes s’encarregarien de representar l’obra, crear l’escenari
etc.) En aquestes mateixes sessions es repartirien els papers amb les
reproduccions de cada alumne i es deixaria temps perquè foren aprenent-les.
La segona activitat realitzada en altres dues sessions es
basaria principalment en l’assaig de l’obra per escenes. La classe es dividiria
per agrupacions i anirien assajant els escolars ajudant-se entre si. La
professora en tot moment aniria supervisant.
Les activitats teatrals es realitzarien abans de l’hora de
dinar donat que a aquests moments és convenient que es desenvolupen activitats més dinàmiques i amenes pel cansament
acumulat que puguen tindre els xiquets després de tot un dia donant classe. El
temps que caldria emprar per realitzar l’activitat és sobre tres setmanes
perquè s’utilitzarien dues hores de cadascuna. Si no donara temps a acabar
l’obra adaptada als alumnes, s’escurçaria i si sobrara s’allargaria.
Per últim, en les sessions finals s’ajuntarien les escenes
i es farien representacions seguides de tota la classe. Es realitzarien les
repeticions necessàries fins que quedés el teatre cohesionat.
En la meua opinió, aquest tipus d’activitats són molt
beneficioses per als alumnes i sobretot per als més majors de primària, donat
que han de aprendre a expressar-se cada vegada més, anar enfrontant-se a poc a
poc a parlar en públic i a guanyar responsabilitat tant individual com dins
d’un grup de persones.
No hay comentarios:
Publicar un comentario